Soms voel ik me een beetje overgoogeld… Is het soms tijd voor een bezoekje aan de therapeut?“
“Is er nog een leven voor te stellen zonder Google?”, vraag ik me wel eens af. We kunnen natuurlijk gebruikmaken van een andere zoekmachine zoals Bing of DuckDuckGo. Ware het niet dat Google allang niet meer ‘slechts’ het handige hulpmiddeltje is om iets op te zoeken op internet. Door integratie in alle vormen van ons ‘comfortabele’, digitale bestaan zijn we nogal overgoogeld. Zonder Google geen Gmail, geen Docs, Drive en Chrome. Ook geen navigatie met Maps en geen smartphone met Android. Geen reviews, geen Google Analytics en geen Google Ads. Maar ook geen Google Home en aanverwante slimme apparatuur. Wat zou het oorverdovend stil blijven bij de verzoeken: “Hey Google, speel Spotify Playlist Soulballads”, “Hey Google, doe het licht aan”, “Hey Google, wat is de weersvoorspelling?” om maar even wat te noemen. Om koude rillingen van te krijgen.
Google comfort
Al dat comfort en die luxe hebben een keerzijde. Je bent er aan gewend en je kunt niet meer zonder. En je data… tja… je data.. die is…. ‘ergens’.
Soms voel ik me een beetje hypocriet. Want zowel zakelijk als privé benut ik zo’n beetje alle tools en comfort die Google mij biedt. Tegelijkertijd gaat wel de stekker uit mijn Google Home speaker als ik geen muziek luister. Als Google mijn stem herkent (en dus onthoudt!) en mijn opdrachten verstaat en uitvoert, dan luistert Google ook naar ander dingen die ik zeg. Als ik in de ruimte waar mijn speaker staat een politieke discussie voer met een huisgenoot, luistert Google gezellig mee en hoort hij wat ik vind van onze minister-president. Sowieso weet Google of ik thuis ben of niet. En dat is niet alleen door het gebruik van mijn speakertje maar natuurlijk ook aan de hand van mijn GPS op mijn smartphone, of het gebruik van mijn navigatie. Het is maar goed dat we niets te verbergen hebben! Toch?
Google alternatieven
Hoewel ik het comfort waaraan ik inmiddels gewend ben geraakt best zou missen, denk ik privé nog wel uit de voeten te kunnen met Google alternatieven. Voor de navigatie de ouderwetse Tom Tom, Voor de smartphone overweeg ik Apple. Voor de Google Speaker haal ik mijn ouderwetse stereotoren van stal en om iets op te zoeken op internet gebruik ik een andere browser en zoekmachine.
Google zakelijk
Zakelijk echter, wordt het een heel ander verhaal. Marketingtechnisch gezien raken we volgens mij ook wat overgoogeld. Zo moeten we voorkomen dat een SEO tekst meer is dan een lijst met zoekwoorden die meerdere keren op een pagina voorkomen. En soms denk ik dat er wel wat meer nadruk mag worden gelegd op ‘gaan zoeken’ in plaats van ‘gevonden worden’. En wat zou het fijn zijn als er een afmeldkoppeling zou zijn dat voorkomt dat een klant jouw advertentie nog een week of zes te zien krijgt, ná aanschaf van het product. Maar ook een scheiding fysieke en online winkel zou wat mij betreft een welkome aanvulling zijn in de zoekresultaten. Want als ik een bepaald merk schoenen wil kopen in een fysieke winkel bij mij in de buurt dan is het alleen met behulp van hogere wiskunde mogelijk om een winkel te selecteren die aan mijn zoekopdracht voldoet. De kans is dan nog groot dat deze winkel een groot aantal merken schoenen verkoopt, maar dat mijn merk daar niet tussen zit. Maar ja, zo’n seotechnisch fantastisch keyword laat je niet liggen natuurlijk…
Online marketing
De hele online marketingcommunicatie draait om Google. En eerlijk is eerlijk, de Google Tools die we tot onze beschikking hebben zijn best cool. Ik denk maar niet teveel na over de keerzijde van dit alles. Onze afhankelijkheid van een zoekmachinetje is inmiddels dermate groot dat de economie zou instorten als Google van de een op de andere dag de stekker eruit zou trekken. Dat baart mij wel grote zorgen. Misschien moeten we toch eens kijken of we manieren kunnen vinden om overgoogeling te voorkomen of te bestrijden.